lunes, 28 de marzo de 2016

La Qualitat Educativa als Centres

"If quality isn't in the classroom, then it isn't on Campus".
Myron Tribus

La qualitat és la totalitat dels trets i característiques que s'adapten als requeriments d'un producte, procés o servei que incideix en la seva capacitat de satisfer necessitats regulades.

Pel que fa, més concretament, a la qualitat educativa i d'excel·lència, és la millora contínua del procés. Aquesta millora es basa en 4 etapes, planificar, fer, avaluar i millorar. Per tal fet, és important saber on estem i on volem anar.

 
Cal tenir clar, que gestionar la qualitat del centre educatiu no és controlar la tasca dels professors, sinó que és cercar eines d'ajudes pel professorat i eines per a la millora del funcionament del centre.

Existeixen experiències interessants per adoptar sistemes de gestió de qualitat a l'aula, com per exemple la que desenvolupa el professor Miguel Valero García, (http://epsc.upc.edu/~miguel%20valero/). Miquel Valero, que és enginyer d'informàtica i professor a la UPC, treballa en un projecte de qualitat a l'aula (http://epsc.upc.es/projectes/qualitat_aula/) a l'Escola Politècnica Superior de Castelldefels (http://www-epsc.upc.es/) a través del qual s'intenten adaptar els principis de qualitat de les normes ISO a la docència d'algunes assignatures.  

El camí cap a l'èxit és pot transcórrer introduint elements de formació, sumant esforços en aquesta millora, guanyant en implicació i activitat de tots els individus del centre docent.
En la qualitat, l'autoavaluació és importantíssima, els elements que calen tenir en compte per dur a terme aquesta avaluació, haurien d'estar dintre en un entorn d'objectivitat però sempre s'anteposarà la subjectivitat. No cal renunciar a intentar-ho, aquí una llista d'alguns elements:

Lideratge, planificació i estratègia, la gestió personal, la gestió dels recursos, els processos, la satisfacció dels grups d'interès, la satisfacció del personal, l'impacte en la societat i els resultats.

En Jordi Plana, en el marc del projecte «Educació post 2015. Equitat i qualitat per a tothom» (http://www.edupost2015.cat/), planteja com a repte principal de l’educació, aconseguir ciutats educadores. Per a això cal assegurar la formació al llarg de tota la vida i de qualitat, per a tothom. Encara hi ha massa joves que abandonen prematurament l’etapa escolar i s’enfronten a la vida adulta sense les competències necessàries.

Reforçar el sistema educatiu és important a tots els nivells. Una via és reforçant l’àrea de l’orientació i per a això cal definir quins són els actors i quines són les seves funcions, ja que es requereix la implicació de les escoles, les famílies i els Ajuntaments. Ens calen ciutats educadores que situïn la persona al centre del procés d’aprenentatge i ofereixin noves oportunitats, sobretot, a aquelles persones que no les han tingut.

«Educació Post 2015. Equitat i qualitat per a tothom» és un projecte liderat pel Centre UNESCO de Catalunya i la Fundació Jaume Bofill, orientat a fer una contribució al debat sobre la revisió dels objectius per a l’educació mundial post 2015 que està promovent UNESCO.

Per tal de poder contribuir a aquest debat mundial, el projecte «Educació Post 2015. Equitat i qualitat per a tothom» convoca a la comunitat educativa de Catalunya a presentar les seves reflexions i propostes per als propers 15 anys a través de diferents mitjans i formats.


“La educación es el vestido de gala para asistir a la fiesta de la vida” 
Miguel Rojas Sánchez

No hay comentarios:

Publicar un comentario